după Fabule de La Fontaine
CONRAD MERICOFFER – La Fontaine, Leul, Boul, Vulturul, Porumbelul I
ALINA BERZUNȚEANU – Maimuța, Măgărița I, Șobolanul I, Broasca II, Găina, Viespea, Gaița
MĂDĂLINA CIOTEA – Lupoaica, Elefantul, Barza, Leoaica, Nevăstuica II
SABRINA IAȘCHEVICI – Iepurele, Păunița, Capra II, Stridia, Musca, Albina
IOANA MĂRCOIU – Gazela, Lebăda, Capra I, Câinele II, Șarpele, Rândunica, Șoarecele II, Peștele I
CRINA MUREȘAN – Leopardul, Delfinul, Câinele I, Mielușeaua, Păianjenul, Porumbelul II
CĂTĂLINA MUSTAȚĂ – Ursoaica, Liliacul, Iapa, Șobolanul II, Corbul, Mama Crab
PAULA NICULIȚĂ – Vulpea, Broasca II, Bufnița, Greierele, Vrabia I, Nevăstuica I
SIMONA POPESCU – Pisica, Broasca țestoasă, Furnica, Ariciul, Fata Crab, Șoarecele I, Vrabia II
Adaptarea, coloana sonoră, coregrafia și regia: Zoltán Balázs (Ungaria)
Scenografia: Constantin Ciubotariu
Traducerea: Tudor Măinescu și Aurel Tita
Durata spectacolului: 1h25′
Fotografii de Andrei Gîndac
Așa cum italienii îl au pe Dante, englezii pe Shakespeare, spaniolii pe Cervantes, germanii pe Goethe, genii a căror operă rezumă o epocă și sufletul unui popor, la francezi La Fontaine este unul din marii scriitori cu adevărat reprezentativi ai psihologiei naționale, inofensiv autor de fabule în aparență, de fapt unul din criticii cei mai lucizi și mai necruțători ai societății din timpul lui.
La Fontaine (1621 – 1695) creează o operă originală, de o extraordinară varietate și vitalitate, plină de umor și înțelepciune, constituind atât o panoramă a viciilor și defectelor umane, a nedreptăților și asupririi sociale, cât și un compendiu al unei morale care se sprijină pe bun simț, cumpătare și precauție.
Verva, naturalețea, ironia și umorul acestor mici capodopere spirituale, în care evoluează personaje alegorice alese în special din regnul animal, rămân valabile și astăzi, deși au fost scrise acum aproape trei secole. Iar relațiile dintre bărbați și femei, cu secretele lor, se oglindesc la fel în acest caleidoscop, ”o amplă comedie cu o sută de acte diferite și a cărei scenă este universul”, după cum își definea opera însuși La Fontaine.
După montările cu Gardenia de Elzbieta Chowaniec și Pentru binele tău de Pier Lorenzo Pisano, regizorul Zoltán Balázs (Ungaria) revine pentru a treia oară la Teatrul Odeon.
Limbajul său artistic versatil și multi-fațetat oferă audienței o experiență teatrală complexă, în care mișcarea și muzica sunt ridicate la același nivel cu cuvintele.
Extrase de presă
Când se trage cortina ai impresia că nimfele Parnasului s-au pus de acord să te convingă că în Eden cerul este roșu și copacii amurgesc a toamnă. Siluetele lor albe se decupează ca niște fâlfâiri de înger căzut, gata să să își ispășească pedeapsa trufiei. Trufia și vanitatea, ambiția și dorința de mărire, orgoliul și egoismul, ele sunt păcatele capitale. Treptele negre se urcă și se coboară , locul pe podium este limitat, iar în cer cu adevărat inaccesibil.
Alina Maer – 03 noiembrie 2022 – scenesicuvinte.ro
Mai multe detalii…
Hm… Pe cine oare mai interesează azi un autor de pe la 1650, vorbitor în fabule, despre care toți credem că știm câte ceva? La Fontaine, creatorul fabulelor Greierul și Furnica sau Vulpea și corbul, care au intrat în cultura orală universală.
Propunerea talentatului regizor Zoltán Balázs, cu care Teatrul Odeon mai are două colaborări de succes, Gardenia și Pentru binele tău, de a monta spectacolul Pandorium, după mai multe fabule ale acestui scriitor care a impus în literatura lumii un gen minor, adus la rangul de mare artă, este surprinzătoare. Dar, numai, la prima vedere. Între atâtea texte dramaturgice majore, aducerea în prim planul atenției publicului a unui autor de fabule, este o modalitate de a descoperi și redescoperi noi interogații asupra existenței. Ele se pot afla în orice text fundamental, cu singura condiție, de a ne apropia de el în profunzimea lui și de a-l înțelege.
Ilpatetico – 05 noiembrie 2022 – ilpatetico.ro
Mai multe detalii…
Zoltán Balázs se raportează la actul artistic într-un fel unic, special și foarte personal. Actor la bază, gândește și construiește spectacole vizionare, cu personalitate și greu de uitat (de ignorat nici vorbă). Își alege textele de asemenea manieră încât surprinde de fiecare dată. Teme grele, subiecte dificil de adus la scenă, personaje complexe, toate fac parte din universul creativ al regizorului Zoltán Balázs.
Nona Rapotan – 06 noiembrie 2022 – bookhub.ro
Mai multe detalii…