Teatrul Odeon și Institutul Cervantes prezintă
joi, 31 martie, de la ora 19.30, la Sala Studio
în cadrul proiectului european
FABULAMUNDI. PLAYWRITING EUROPE
spectacolul lectură
PĂMÂNTUL FĂGĂDUINȚEI
de Guillem CLUA
traducerea Florin GALIŞ și Iunia MIRCESCU
regia Bobi PRICOP
Cu: Dan AȘTILEAN, Mihai SMARANDACHE, Ioana Anastasia ANTON, Cezar ANTAL
Spectacolul lectură are loc în prezența autorului și este urmat de discuții cu publicul.
INTRAREA LIBERĂ
Pe 30 și 31 martie, Guillem Clua va susține două workshop-uri de scriere dramatică (la Institutul Cervantes) cu elevi de liceu și (la UNATC) cu studenți de la masterul de scriere dramatică.
Pământul făgăduinței
Acțiunea are loc într-un timp nedeterminat din viitor, la sediul Națiunilor Unite din New York, unde reprezentanți ai Republicii Malvati, al cărei teritoriu aproape că a dispărut din cauza schimbărilor climatice, le cer statelor membre o insulă pentru a-și întemeia o nouă țară. Piesa povestește pe tonul unei farse aventurile Președintelui și ale delegației sale, care se confruntă cu situații suprarealiste pe măsură ce întâlnesc delegați ai diverselor națiuni în încercarea lor de a-și asigura un viitor ca popor și ca familie.
Guillem Clua este licențiat în jurnalism la Universitatea Autonomă din Barcelona (UAB), și și-a început formarea în scriere dramatică la London Guildhall University (Londra, Marea Britanie), în 1994. În prezent este considerat una din cele mai inovatoare și versatile voci ale teatrului spaniol. Critica a descris opera sa ca fiind multidisciplinară, eclectică și concentrată pe structura narativă și subiect. Povestirea întâmplărilor este definitorie pentru stilul său, folosind elemente de comedie, thriller sau melodramă, un ritm trepidant și o influență evidentă din alte medii, precum televiziunea, internetul și cinematograful.
Rezultatul sunt piesele puternic politice (Piele în flăcări, Gustul cenușii), dramele epice (Marburg, Invazie), dar și muzicalurile (Killer, 73 de motive pentru a te părăsi), spectacolele de teatru-dans (Moarte la Veneția, În deșert) și comediile (Smiley). Pământul făgăduinței este cea mai recentă piesă a sa.
Operele sale au beneficiat de un solid traseu internațional. Clua s-a născut în Barcelona, acum locuieşte la Madrid, dar a trăit și în Londra și New York, orașe care au văzut reprezentate textele sale și i-au influențat puternic stilul scriiturii. Piesele sale au mai fost montate și în Germania, Grecia, Venezuela, Chile, Honduras, Mexic, Cipru și Polonia.
Textele sale dramatice au fost distinse cu premii prestigioase: Smiley – Premiul Time Out pentru Cel mai bun spectacol din 2013, Premiul Butaca 2013 pentru Cel mai bun spectacol și Cea mai bună piesă; Killer – Nominalizare la Premiul Butaca 2011 pentru Cea mai bună piesă și pentru Cel mai bun musical; Marburg – Nominalizare la Premiul Butaca 2010 pentru Cea mai bună piesă și pentru Cel mai bun spectacol; Piele în flăcări – Nominalizare la Premiul Max pentru Cea mai bună piesă, Premiul pentru Teatru Ciutat d’Alcoi 2004, Premiul Criticii “Serra d’Or” pentru Cea mai bună piesă 2005, Nominalizare la Premiul Butaca 2005 pentru cea mai bună piesă; Invazie – Premiul pentru Teatru Ciutat d’Alcoi 2002.
Autorul mai are, pe lângă cea de dramaturg, o amplă și recunoscută experiență ca scenarist. În acest sens, vârful carierei sale îl reprezintă celebrul serial de televiziune, Inima orașului (El cor de la ciutat), la care începe să scrie din 2003, devenind doi ani mai târziu director al echipei de creaţie. În prezent lucrează la popularul serial de televiziune catalan La Riera.
Bobi Pricop a absolvit Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică (UNATC), București – secţia regie teatru în 2011 şi studiile de master în 2013.
A regizat următoarele spectacole: O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții după Mark Haddon la Teatrul Național din București (2016), Pisica verde de Elise Wilk la Teatrul “Luceafărul” din Iaşi (2015), pentru care a fost nominalizat la Premiul Uniter pentru cel mai bun regizor (2016) şi a obţinut Premiul de excelenţă la Festivalul Impuls, Bucureşti. Ashes Afar de Andreea Borţun la Compania Vanner, Edinburgh Fringe (2015) distins cu Premiul pentru cel mai bun spectacol, Cea mai bună actriţă şi Premiul pentru dramaturgie la Festivalul Bucharest Fringe; Iluzii de Ivan Vîrîpaev la Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova (2015), Uciderea ritualică a lui Gorge Mastromas de Dennis Kelly la Teatrul “Regina Maria” din Oradea (2015), Contra iubirii de Esteve Soler la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ (2014), Profu’ de religie de Mihaela Michailov, la Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova (2013), distins cu Premiul publicului (locul II) la Bienala de Dramaturgie „New plays from Europe” de la Wiesbaden (Germania), Premiul pentru regie la Festivalul de Teatru Scurt, Oradea (2014), Premiul pentru regie la Festivalul “Excelsior Teenfest”, București, Premiul special al juriului la Festivalul Național de Comedie, Galați (2015); Amalia respire profondèment de Alina Nelega la Theatre Les Déchargeurs din Paris (2013), Contra progresului de Esteve Soler la Teatrul “L.S. Bulandra” din Bucureşti (2013), Humpty Dumpty de Eric Bogosian la Teatrul Clasic “Ioan Slavici” din Arad (2011). A debutat cu Jocuri în curtea din spate de Edna Mazya, examen de licenţă UNATC, spectacol preluat de Teatrul Act din Bucureşti (2011), distins cu Premiul pentru Cea mai bună regie, Cel mai bun actor şi Cea mai bună actriţă la Gala Absolvenţilor UNATC (2011), Premiul pentru regie la Festivalul de Teatru Independent “Undercloud” București, Premiul pentru regie la Festivalul de Teatru Scurt Oradea (2012). În stagiunea 2010/2011 a realizat spectacolulApolodor după Gelu Naum în cadrul proiectului Teatru în orfelinate. Este membru fondator al Asociaţiei Teatrul Alb.
Fabulamundi. Playwriting Europe este un proiect de cooperare între teatre, festivaluri şi organizaţii culturale din Italia, Franţa, Germania, Spania şi România. Reţeaua urmăreşte să sprijine şi să promoveze dramaturgia contemporană în Europa, cu scopul de a consolida şi îmbogăţi activităţile şi strategiile profesioniştilor şi ale artiştilor care activează în domeniu, şi a oferi autorilor de teatru posibilităţi de conectare, întâlniri multiculturale şi dezvoltare profesională.
Această a treia ediţie (2015-2016) este organizată în jurul temei “Punţi între generaţii” şi este finanţată prin Programul Europa Creativă al Uniunii Europene.
Fabulamundi. Playwriting Europe – Crossing Generations este coordonat de PAV (lider de proiect – Italia) în parteneriat cu La Mousson d’étè (Franţa), Théâtre Ouvert (Franţa), Interkulturelles Theaterzentrum Berlin (Germania), Theater an Der Parkaue (Germania), Short Theatre (Italia), Teatro i (Italia), Teatrul Naţional Târgu-Mureş (Romania), Teatrul Odeon (România), Sala Beckett/ Obrador Internacional de Dramaturgia (Spania).