eatrul Odeon prezintă
marţi, 24 noiembrie 2015, ora 19.00, la Sala Majestic
în cadrul proiectului FABULAMUNDI. PLAYWRITING EUROPE
Spectacolul lectură
DOAR DESPRE MINE
Dacă n-aş fi fost Ifigenia, aş fi Alcesta sau Medeea
de Francesca GAROLLA
traducerea: Florin GALIŞ şi Iunia MIRCESCU
regia Elena MORAR
Cu: Oana Ștefănescu, Cătălina MUSTAŢĂ, Anda SALTELECHI
Spectacolul are loc în prezenţa autoarei şi este urmat de discuţii cu publicul.
INTRAREA LIBERĂ în limita locurilor disponibile
În aceeaşi zi, de la ora 12.00, Francesca Garolla va susţine un workshop cu studenţii de la secţia Scriere dramatică de la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică.
Trei femei care ar putea fi una singură, o fiică, o soţie, o mamă. Ifigenia, Alcesta, Medeea, într-o rescriere în care se întâlnesc pentru prima oară şi dialoghează între ele. Trei feluri de a trăi în lume, trei experienţe, un punct comun: sacrificiul. Dacă este adevărat că oamenii sunt “animale sociale” şi că femeile în particular par să se definească mai bine în relaţia cu alţii, ca fiica lui, iubita lui sau mama lui, este de asemenea adevărat că există o continuă căutare pentru o afirmare de sine autonomă. Ifigenia încearcă să devină eroină prin moartea cauzată de tatăl ei, Alcesta găseşte posibilitatea de a deveni sfântă prin renunţarea la ea, şi Medeea, prin uciderea copiilor ei, poate deveni o zeiţă care decide asupra vieţii şi morţii.
Francesca Garolla
S-a născut la Varese, Italia, în 1981.
După ce a obţinut o diplomă în filozofie la Universitatea din Milano, a absolvit regia de teatru la Accademia d’arte drammatica Paolo Grassi. În 2002 a fost regizor de platou şi dramaturg pentru Sete după Yerma de F. Garcia Lorca, prezentat la Festivalul de Teatru Giffoni şi finalist la Premiul Chiara Giovani. În 2004 a început colaborarea cu Teatro i din Milano, unde a devenit dramaturgul companiei şi face parte din comitetul artistic. A fost dramaturg, asistent de regie şi actriţă în Vor dem Ruhestand de Thomas Bernhard, Dare al Buio de Letizia Russo, Incendii de Wajdi Mouawad, Hilda de Marie Ndyaie şi Combat de nègre et de chiens de Bernard-Marie Koltès. A făcut regia şi dramaturgia la spectacolele Elettra. Quel che rimane după Électre de M. Yourcenar (2006) şi Non dirlo a nessuno, după Der Gute Gott von Manhattan de Ingeborg Bachmann (2008). În 2010 a scris N.N., selectat, tradus şi prezentat la Le Théâtre Scène Nationale de Saint-Nazaire, Festivalul Ring/ La Manufacture – CDN Nancy-Lorraine şi Théâtre National Populaire de Villeurbanne La Colline în cadrul proiectului Face á Face – Parole d’Italia per scene di Francia. În 2013 a scris Solo di me – se non fossi stata Ifigenia sarei Alcesti o Medea (Doar despre mine – Dacă n-aş fi fost Ifigenia, aş fi Alcesta sau Medeea) care a fost produsă în acelaşi an la Teatro i din Milano şi urmează să fie publicată în Republica Cehă. Vizionarea de la Non correre Amleto, work in progress, a fost distinsă cu Premiul NEXT (2014). În afară de participarea activă la proiectele culturale de la Teatro i, este foarte interesată de cercetarea dramaturgică şi de dezvoltarea unei căi experimentale autonome în toate formele de expresie ale scrierii de teatru şi regie.
Elena Morar
S-a născut în 1986 şi a absolvit ca șefă de promoție cursurile secției de Regie Teatru în cadrul UNATC (clasa prof. asoc. Tudor Mărăscu).
În 2010 a obținut diploma de Master în Arta Regizorului de Teatru.
Între 2011-2013 a urmat cursurile școlii doctorale Studii Interdisciplinare Teatru-Film (prof. coordonator Alexa Visarion).
A regizat următoarele spectacole: Dragoste, în patru tablouri de Lukas Bärfuss (2014-15, un proiect 9G la TNB București), Orfani de Dennis Kelly (2013, coproducție ProDrama și Teatrul ACT București, în prezent la Godot Cafe-Teatru), 7 zile din viața lui Simon Labrosse (dacă viața lui interesează pe cineva) de Carole Frechette (2013, Asociația ARENA și Teatrul LUNI de la Green Hours), Orașul nostru de Thornton Wilder (2011, Teatrul Național Tîrgu-Mureș); Zvăpăiata după A.P. Cehov (2010, Teatrul Metropolis în colaborare cu UNATC, preluat de Teatrul de Comedie, București), Însetați de Wajdi Mouawad (UNATC, 2008), Crave după Sarah Kane, producție independentă, cu sprijinul UNATC.
În 2008, spectacolul Însetați a fost prezentat în cadrul Festivalului Naţional de Teatru secțiunea Debut, şi a fost distins cu Premiul pentru cea mai bună Regie în cadrul Galei Absolvenților.
În 2013, spectacolele „Orfani” și „7 zile din viața lui Simon Labrosse” au fost selecționate și prezentate în cadrul Festivalului Național de Teatru Independent (FNTi), secțiunea Concurs.
În cadrul proiectului ”Comedia ține la TINEri Ed.5” (2010), spectacolul Zvăpăiata a primit Premiul pentru cel mai bun spectacol, Premiul pentru cea mai bună regie, Premiul pentru cel mai bun decor, Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar.
Fabulamundi. Playwriting Europe este un proiect de cooperare între teatre, festivaluri şi organizaţii culturale din Italia, Franţa, Germania, Spania şi România. Reţeaua urmăreşte să sprijine şi să promoveze dramaturgia contemporană în Europa, cu scopul de a consolida şi îmbogăţi activităţile şi strategiile profesioniştilor şi ale artiştilor care activează în domeniu, şi a oferi autorilor de teatru posibilităţi de conectare, întâlniri multiculturale şi dezvoltare profesională.
Această a treia ediţie (2015-2016) este organizată în jurul temei “Punţi între generaţii” şi este finanţată prin Programul Europa Creativă al Uniunii Europene.
Dintre cei zece dramaturgi români care fac parte din proiect, au fost selecţionaţi până acum, pentru a fi prezentaţi în ţările partenere: Andreea Vălean, Bogdan Georgescu şi Mihaela Michailov.
Andreea Vălean a fost prezentă în luna septembrie 2015 la Roma, în cadrul festivalului Short Theatre, la spectacolul lectură realizat după piesa ei Eu când vreau să fluier, fluier, în limba italiană. După aceeaşi piesă, Compania Blueteatro în colaborare cu Teatro di Roma vor realiza un workshop care va avea o prezentare publică pe 21 decembrie 2015, la care va fi prezentă şi autoarea Andreea Vălean care va susţine şi un workshop cu studenţii italieni.
Bogdan Georgescu este invitat la Barcelona, pentru o rezidenţă artistică la Sala Beckett, unde va asista la repetiţii şi la un work-in-progress după piesa sa Antisocial, tradusă în limba catalană şi va susţine un masterclass de scriere dramatică, în luna decembrie 2015.
Anul viitor, Theater an Der Parkaue din Berlin va produce un spectacol după piesa Mihaelei Michailov – Copii răi.
Fabulamundi. Playwriting Europe – Crossing Generations este coordonat de PAV (lider de proiect – Italia) în parteneriat cu La Mousson d’étè (Franţa), Théâtre Ouvert (Franţa), Interkulturelles Theaterzentrum Berlin (Germania), Theater an Der Parkaue (Germania), Short Theatre (Italia), Teatro i (Italia), Teatrul Naţional Târgu-Mureş (Romania), Teatrul Odeon (România), Sala Beckett/ Obrador Internacional de Dramaturgia (Spania).