de Elżbieta Chowaniec, regia Zoltán Balázs (Ungaria)
Spectacol produs în cadrul proiectului european Fabulamundi. Playwriting Europe, co-finanțat prin programul Europa Creativă al Uniunii Europene 2017-2020
Femeia I: Antoaneta Zaharia
Femeia II: Paula Niculiță
Femeia III: Simona Popescu
Femeia IV: Mădălina Ciotea
De: Elżbieta Chowaniec
Traducerea: Luiza Săvescu
Regia: Zoltán Balázs (Ungaria)
Decorul: Constantin Ciubotariu
Costumele: Andrada Chiriac
Festivalul Internațional de Teatru Daliangshan, Xichang (China), 9-10 decembrie 2023
Bienala Internațională a Teatrului „Eugène Ionesco”, Chișinău, 31 mai 2023
Festivalul Internațional Olimpiada Teatrală – MITEM, ediția a X-a, Budapesta, 25 mai 2023
Festivalul de Teatru de la Iași, 3 octombrie 2022
Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu 20 iunie 2019
Festivalul de Teatru concurs Elvira Godeanu din Tg Jiu 9 mai 2019
Journées Théåtrales de Carthage, Tunisia, 15 decembrie 2018
Festivalul de Teatru Toma Caragiu, Ploiești, 10 noiembrie 2018
Festivalul Național de Teatru, București, 25, 27 octombrie 2018
FEST(in) pe Bulevard, București, 14 octombrie 2018
Festivalul de Teatru Scurt, Oradea, 25 septembrie 2018
Premiul pentru cel mai bun spectacol la Festivalul de Teatru „Elvira Godeanu”, Tg. Jiu, 2019
Constantin Ciubotariu – Premiul pentru cel mai bun decor, Festivalul FEST(in) pe Bulevard, București, 2018
Zoltan Balazs – Premiul pentru cea mai bună regie, Festivalul de Teatru Scurt, Oradea, 2018
Constantin Ciubotariu, Andrada Chiriac – Premiul pentru cea mai bună scenografie, Festivalul de Teatru Scurt, Oradea, 2018
Durata spectacolului: 1h 15′
Gardenia surprinde patru generații de femei din aceeași familie, care se confruntă cu tiparele comportamentale, constrângerile și moștenirea genetică. Toate își spun povestea la aceeași vârstă, 33 de ani, și trec prin frământările istoriei începând cu al doilea război mondial și până în prezent. Circumstanțele vremii le condiționează în parte destinul, dar cea care le influențează direct, ar spune ele, este mama. În ce măsură se întâmplă acest lucru, vă lăsăm să descoperiți singuri, într-un spectacol în care viziunea regizorală împletește teatrul cu arii de operă.
Alături de actrițele Antoaneta Zaharia și Paula Niculiță, care fac parte din trupa teatrului de peste 15 ani, le veți descoperi pentru prima oară pe scena Odeonului pe noile actrițe angajate Simona Popescu și Mădălina Ciotea.
Fotografii de Vlad Catană
Autoarea poloneză Elżbieta Chowaniec s-a născut la Cracovia, în 1982. Este dramaturg, scenarist, autor de piese de teatru pentru adulți și copii. A absolvit Producție de Film și TV la Facultatea de Film din Katovice, Scenaristică la Facultatea de Film din Łódź și Jurnalism la Universitatea din Varșovia. A urmat Școala de Scriere Dramatică de la Laboratorul de Dramaturgie din Varșovia. A participat la numeroase workshop-uri și seminarii de scriere dramatică susținute de autori ca Mark Ravenhill, Nikolaj Kolada, Ivan Vîrîpaev.
Gardenia este prima ei piesă și a fost montată în 2007 la Teatrul Dramatic din Varșovia, unde se mai află și astăzi în repertoriu. De atunci a fost tradusă în numeroase limbi și produsă în Ungaria, Slovacia, Rusia și România. În cei 11 ani de la debut, piesele și adaptările sale au avut peste 20 de premiere.
Regizorul Zoltán Balázs s-a născut la Cluj, în 1977. A absolvit secțiile de actorie și de regie de la Universitatea de Teatru și Film din Budapesta. A participat la mai multe workshop-uri internaționale, cum ar fi cele cu Anatoli Vasiliev și Josef Nadj la Avignon. A studiat cu Robert Wilson la Paris și a absolvit și cursul de regie al Uniunii Teatrelor Europene de la Stuttgart. În 2001 a fondat unul dintre cele mai importante teatre independente din Budapesta, Teatrul Maladype, al cărui director artistic este până în prezent. Zoltán Balázs este o prezență constantă la festivaluri și teatre din toată lumea – nu numai cu compania sa, ci și ca regizor. A montat în Statele Unite, Franța, Germania, Slovenia, Slovacia și România. Opera sa artistică versatilă și multi-fațetată, ca și spectacolele sale experimentând un nou limbaj teatral au fost distinse cu numeroase premii. Prin spectacolele sale își propune să ofere audienței o experiență teatrală complexă, atrăgătoare pentru simțuri și emoții și să ridice scenografia, mișcarea și muzica la același nivel cu cuvintele.
Spectacolul Gardenia este produs în cadrul proiectului european Fabulamundi. Playwriting Europe, ajuns la a treia ediție, co-finanțat prin programul Europa Creativă al Uniunii Europene 2017-2020.
Partener principal Institutul Maghiar.
Fabulamundi. Playwriting Europe: Beyond Borders? este un proiect de colaborare între teatre, festivaluri și instituții culturale din 10 țări europene (Italia, Franța, Germania, Spania, România, Austria, Belgia, Marea Britanie, Polonia și Cehia). Reţeaua urmăreşte să sprijine şi să promoveze dramaturgia contemporană în Europa, cu scopul de a consolida şi îmbogăţi activităţile şi strategiile profesioniştilor şi ale artiştilor care activează în domeniu, şi a oferi autorilor dramatici posibilităţi de conectare, întâlniri multiculturale şi dezvoltare profesională.
În cadrul acestui proiect, la Teatrul Odeon au fost realizate în perioada 2012-2016, opt spectacole lectură din dramaturgia tuturor țărilor partenere. Piesele traduse au fost publicate în 2015 și 2016 în volumele Dramaturgie italiană contemporană și Dramaturgie europeană contemporană, la editura Cheiron și Fundația Culturală „Camil Petrescu”. Kepler-438b a fost prima producție realizată în cadrul acestui proiect.
Extrase de presă
Acta est fabula, Răzvana Niță, 6 iunie 2018
Acele mame risipitoare şi fiicele lor
Să fie ceva genetic? Sau la mijloc e mentalitatea care, pe parcursul unui secol, nu se schimbă fundamental? Un anumit tip de implacabil, de tuşă a destinului, de dincolo de puterea noastră de a ne gestiona propria viaţă? Sau dorinţa irepresibilă de a fi parte din viitorul copiilor noştri? De a fi – astfel – contemporani cu posteritatea noastră?
O gardenie în glastra Odeonului
Repertoriul Teatrului Odeon s-a îmbogățit cu încă un spectacol. Și nu e un spectacol ca oricare altul, ci este o demonstrație că teatrul se poate face și altfel decât vedem îndeobște pe scenele din București. Evitând realismul și sentimentalismul, textul și spectacolul ne povestesc istoria a patru femei, una născută din cealaltă, fiecare cu viața ei, dar plasată într-o constelație familială ce are drept nucleu figura mamei.
Ruj negru pentru a putea merge mai departe
1920, 1942, 1962 și 1982 sunt anii nașterii celor patru femei. Patru generații ale aceleiași familii. O familie poloneză, din clasa de mijloc (deși primele două generații par a se încadra mai repede în clasa de jos), din care bărbații par că vin și pleacă după cum le tună sau după cum își doresc femeile. Ele reprezintă factorul de stabilitate și de continuitate al universului familial, deși niciuna dintre ele nu este îndreptățită să-și asume (și) acest rol: păstrarea și transmiterea tradițiilor cere multă liniște și pace interioară, iar primele trei femei nu au nici pe departe șansa de a fi liniștite și împăcate cu ele însele sau cu lumea. Patru generații care translează unul dintre cele mai zbuciumate secole din istoria Europei, patru femei poloneze care trăiesc într-o Cracovie transformată ireversibil de cele două războaie mondiale.