Teatrul Odeon şi Institutul Polonez din Bucureşti au plăcerea să vă invite joi, 2 aprilie, ora 19.30, Sala Studio, la evenimentul
CENTENAR TADEUSZ KANTOR
organizat cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la naşterea artistului
Programul evenimentului include:
- vernisaj: Fotografia ucide oamenii – Expoziţie de fotografii din spectacolele lui Tadeusz Kantor semnate de Romano Martinis
- prezentare de carte: Tadeusz Kantor. Scrieri despre teatru – Editura Fundaţiei Camil Petrescu
- lansare: Revista Scena.ro nr. 28/ 2015
- prelegere susţinută de Justyna Michalik (Polonia)
- film documentar Artistul și lumea lui. Kantor este aici
Intrarea este liberă în limita locurilor disponibile.
Tadeusz Kantor (6 aprilie 1915, Wielopole – 8 decembrie 1990, Cracovia) este unul dintre cei mai cunoscuți artiști polonezi, opera sa incluzând teatru, în calitate de regizor, dar și scenografie și pictură. Regizorul este cunoscut mai ales pentru felul în care a revoluționat arta scenică internațională, prin concepțiile sale inovatoare. Cele mai cunoscute spectacole ale sale sunt Clasa moartă (1975), Wielopole, Wielopole (1981) sau Astăzi este ziua mea (1990).
Fotografia ucide oamenii – Expoziția de fotografii din spectacolele lui Tadeusz Kantor semnate de artistul fotograf Romano Martinis.
În anul 1969, Romano Martinis a fost primul fotograf de scenă care a documentat creația teatrală a lui Tadeusz Kantor.
Mai târziu, regizorul însuși l-a ales pe Martinis pentru a-l urma – pe el împreună cu actorii companiei Cricot 2 – în turneele lor prin Europa.
Colaborarea lor a durat douăzeci de ani, până la moartea lui Kantor. Martinis a documentat printre altele spectacolele Astăzi este ziua mea, Clasa Moartă și Wielopole, Wielopole.
Datorită calității și complexităţii imaginilor sale, fotografiile de scenă ale lui Romano Martinis reprezintă un document unic care contribuie la înțelegerea rolului important pe care l-a avut Tadeusz Kantor în viața culturală a secolului douăzeci.
Cartea Tadeusz Kantor. Scrieri despre teatru apărută la Editura Fundației Camil Petrescu în 2014 este o selecție din cele mai importante texte semnate de legendarul artist vizual și om de teatru polonez. Lectura în suită cronologică a manifestelor, eseurilor și comentariilor este extrem de importantă pentru înțelegerea gândirii și practicii sale radicale, surprinzând evoluția conceptelor-cheie pe care Kantor le-a inventat, dezvoltat, reformulat fără încetare, până spre finalul vieții (1990).
Selecția textelor a fost realizată de Krzysztof Pleśniarowicz, fost director al Cricotecii de la Cracovia – Centrul de Documentare despre Arta lui Tadeusz Kantor, și curator al celei mai ample ediții de până acum a Scrierilor lui Kantor, finalizată în patria artistului abia la începutul acestui secol.
Revista Scena.ro nr. 28/ 2015 cuprinde un dosar special despre muzeul kantorian Cricoteka din Cracovia, despre spectacolele sale, dar și ideile regizorului comune cu ale altor mari artiști ai secolului trecut. Articolele sunt semnate de Andrzej Welmiński, Justyna Michalik, Anna Królica, Mirella Patureau și Cristina Modreanu.
Justyna Michalik este doctorandă la Institutul de Artă al Academiei Poloneze a Științelor. Din 2008 colaborează cu Centrul Cricoteka de Documentare a Artei lui Tadeusz Kantor din Cracovia. A co-editat mai multe cărți și expoziții majore despre opera artistului. Este autoarea unei cărți despre teatrul și happening-urile lui Kantor, care va fi publicată în Polonia anul acesta.
Filmul documentar Artistul și lumea lui. Kantor este aici prezintă trei happening-uri realizate de artist la începutul lunii aprilie 1968, la Nuremberg. Filmul a fost produs de Saarbrücken TV în colaborare cu Dietrich Mahlow de la Kunsthalle, Nuremberg. Proiectele prezentate sunt: O conversație cu un rinocer (A Conversation with a Rhinoceros), Ambalajul mare (Die Grosse Emballage) și Lecția de anatomie a lui Rembrandt (Rembrandt’s Anatomy Lesson).