Teatrul Odeon are plăcerea de a anunța a doua premieră a stagiunii 2020-2021
Paracliserul
de Marin Sorescu
Cu Silvian Vâlcu
un spectacol de Cristina Giurgea
Muzica Mihai Ghiță
care va avea loc pe 10 și 11 octombrie, la Sala Studio, de la ora 19.00.
Durata: 1 h
Preț bilete 30 lei
O meditație-parabolă pe tema destinului uman, Paracliserul face parte, alături de Iona și Matca din trilogia Setea muntelui de sare. Premiera absolută a avut loc în anul 1971 la Skopje, Macedonia.
„E o doză de mare neliniște în teatrul pe care-l scriu, de anxietate chiar, un vuiet de întrebări puse și nerezolvate. I se pot aplica multe etichete, etichetele pot fi întoarse și pe dos, după un timp, după ce se mai șterge scrisul de pe ele. Țin mult la tripticul Iona, Paracliserul, Matca, pentru că acolo m-am căutat cu mai multă îndărătnicire. Citite fără dialog, aceste piese pot deveni o carte de filozofie, pe care chiar intenționam s-o scriu, în acel timp, ca tratat și m-a luat teatrul pe dinainte. Teatrul și poezia.”
Marin Sorescu
Paracliserul este pentru mine mai degrabă o formă de meditație decât un spectacol. Cred că revin la lectura acestui monolog de fiecare dată când mă gândesc la rostul existenței. E ca o radiografie a propriilor mele singurătăți, a fricilor și a întrebărilor legate de prezența sau absența divinității. Puțini oameni mai cunosc astăzi ce presupune meseria de paracliser – îngrijitorul unei biserici sau catedrale. Marin Sorescu folosește intenționat această metaforă a unei meserii vetuste pentru a arăta cât de erodată și uitată este lupta omului cu sensul. Fiecare are catedrala sa care trebuie continuată, îngrijită și lăsată moștenire celor ce vor veni. Pentru fiecare dintre noi întrebările referitoare la sensurile profunde ale existenței încep și se termină cu noi înșine.
E greu să distingi unde este granița dintre poezie și dramatism în textul lui Sorescu și cred că această ambiguitate, acest echilibru fin care poate fi doar căutat și niciodată găsit m-a provocat să abordez această piesă. Paracliserul este un text care are o esență valabilă pentru fiecare dintre noi – lupta cu propria noastră existență și dorința profundă de a înțelege de ce ne-am născut, pentru ce trăim și de ce murim? ”
Cristina Giurgea
Cristina Giurgea a absolvit UNATC, Facultatea de teatru, secția regie, în 2016 și a debutat în același an la Teatrul Naţional Bucureşti cu spectacolul Eden de O ‘Brien, co-producție a UNATC, Teatrul Național București și Ambasada Irlandei în România. Spectacolul a fost rezultatul unei burse acordate anual unui artist „Irish Theatre Bursary” pentru a promova cultura și dramaturgia irlandeză în România. Din 2016 până în 2018 a lucrat ca asistent de regie la spectacolul Coriolanus în regia lui Alexandru Darie la Teatrul Bulandra. În paralel a regizat spectacole pentru copii în teatre independente și de stat din București oferind o atenție aparte spectacolelor dedicate copiilor foarte mici – categoria de vârstă 0-6 ani. În prezent este regizor și consultant artistic din partea Teatrului „Ion Creangă” din București în proiectul european finanțat prin Europa Creativă „Mapping – A Map on the Aesthetics of Performing Arts for Early Years” împreună cu artiști din 19 țări din întreaga Europă.
Spectacolele programate în Stagiunea 2020-2021 implică respectarea tuturor măsurilor de siguranță pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2, aşa cum au fost aprobate prin ORDINUL 3142/1495/2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, din 1 septembrie 2020, astfel că publicul spectator trebuie să respecte în locație următoarele reguli:
- Accesul publicului va fi permis numai în condițiile purtării de mască (medicală / nonmedicală) pe toată durata evenimentului. Pentru a oferi o protecție eficace, masca trebuie să acopere gura și nasul;
- Vizionarea spectacolului este permisă numai cu păstrarea locului individual în sală, menționat pe biletul de intrare;
- Spectatorii își vor dezinfecta mâinile cu dezinfectant avizat pe bază de alcool, care va fi pus la dispoziție la intrare;
- Teatrul își rezervă dreptul de a efectua un triaj observațional la intrare și de a nu permite accesul persoanelor care prezintă simptome de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree);
- Termometrizarea spectatorilor se va face de către personalul teatrului. Persoanele care refuză să le fie verificată temperatura nu vor avea acces în locație. Nu se va permite accesul persoanelor care înregistrează temperatura măsurată mai mare de 37,3°C. În cazul în care temperatura înregistrată depășește 37,3°C, se recomandă repetarea măsurării temperaturii, după o perioadă de 2-5 minute de repaus;
- Accesul în spațiu, la toalete și ieșirea din Teatrul Odeon se face cu respectarea distanțării de minimum 1,5 metri, conform marcajelor;
- Pentru a evita aglomerația și formarea de grupuri, accesul se face cu o oră înainte de începerea spectacolului; Intrarea și ieșirea din locație se vor efectua gradual.
- Referitor la distribuția locurilor în sală (atât online cât și la Casa de Bilete): se va aloca câte un scaun liber între spectatori;
- Spectacolele se vor desfășura fără pauze pentru a se evita aglomerarea spațiilor din foaiere;
Se interzice spectatorilor consumul de alimente și băuturi în incinta Teatrului Odeon, cu excepția lichidelor ambalate individual.